Jakie kable rozruchowe wybrać? Czym się sugerować?

Jakie kable rozruchowe wybrać?

Przyszedł czas zakupu przewodów rozruchowych i pojawia się pytanie jakie kable rozruchowe wybrać, jakie będą odpowiednie? Dlaczego przewody, na pierwszy rzut oka wyglądające tak samo, mają tak dużą rozbieżność cenową? Jak wybrać porządny produkt? Sprawdźmy ile jest miedzi w przewodach. Jak przewód przymocowany jest do żabki. Czy izolacja sztywnieje w niskich temperaturach i ma tzw. pamięć kształtu. Jakich zacisków użył producent.

Miedziane, grube kable podstawą sukcesu

Pamiętajmy, że przewody powinny być miedziane. Miedź lepiej przewodzi prąd niż aluminium i o wiele lepiej niż stal. Najlepiej, gdyby zachowana była ciągłość miedzi od jednego zacisku do drugiego, co znaczy, że do miedzianej szczęki żabki powinien być przymocowany miedziany przewód.

Powinniśmy sprawdzić jaki rdzeń kryje się pod izolacją kabla. Często zdarza się, że w marketowych przewodach jest duży, gruby przewód, który jest podejrzanie bardzo elastyczny. Tak naprawdę w środku kryje się parę nitek miedzi pokrytych grubą warstwą izolacji. Zdarza się także, że izolacja skrywa stalowy rdzeń na około pokryty cienką warstwą miedzianych nitek. Na jednym ze zdjęć pokazujemy różnicę w budowie przewodów. W czerwonej izolacji zawartość rdzenia w przewodach marketowych, a w czarnej nasz najcieńszy przewód (16 mm2), którego używamy do budowy naszych kabli.

Przewody w przeźroczystej, ozdobnej izolacji pokazujące co jest w środku mogą być bardzo zgubne. Widzimy gruby rdzeń w środku i na brzegach cienką warstwę izolacji. Tak naprawdę przezroczysta izolacja działa jak soczewka, która powiększa optycznie rdzeń.

Połączenie żabek z kablami

Następnie należy zwrócić uwagę na to, jaki jest sposób połączenia przewodu i zacisku. Jest to najbardziej wrażliwe miejsce. Jeżeli połączenie nie jest zrobione zgodnie ze sztuką, to w tym miejscu „prąd będzie uciekał” i łączenie będzie się grzało. Prąd niezbędny do odpalenia naszego auta będzie uciekał w takim miejscu, co może zaważyć na tym, czy odpalimy nasze auto czy nie. Odpowiednie normy opisują jak powinno wyglądać połączenie elektryczne które będzie bezpieczne oraz zapewni jak najmniejszy spadek napięcia.

Sztywne kable utrudniają pracę

W niskiej temperaturze nasze kable sztywnieją? Mamy problem z rozwinięciem ich czy ułożeniem? Kabel powinien być pokryty porządnym tworzywem, które nie zrobi się sztywne, gdy wystawimy je na działanie niskiej temperatury. Jednocześnie będąc odpowiednio grubym by chronić rdzeń przed mechanicznymi uszkodzeniami, które mogą przydarzyć się w trakcie eksploatacji. Rdzeń przewodu powinien być wykonany z wielu drobnych miedzianych nitek splecionych w linkę. Zdarzają się rdzenie wykonane z mniejszej ilości grubszych linek, które są sztywniejsze utrudniając prace.

Porządne żabki są bardzo ważne

Bardzo ważne, rzucające się od razu w oczy są zaciski. Porządne żabki powinny być duże, solidne, odporne na upadki. Wyposażone w twardą sprężynę, która zapewni silny uścisk niezbędny do utrzymania ciężaru przewodu po założeniu na słupki akumulatora. Dodatkowo szczęki żabki powinny być wykonane z miedzi. Obie części powinny być połączone, dla większej powierzchni styku. Skutkuje to lepszym przepływem prądu – minimalizując straty. Jedno ze zdjęć przedstawia pękniętą rączkę. Nie pękła ona od uderzenia, lecz od działania mrozu. Plastik stał się kruchy i w momencie zakładania twarda sprężyna okazała się silniejsza, a rączka nie wytrzymała próby.

Zwracajmy uwagę na to co kupujemy. Nie sztuką jest wydać pieniądze na przedmiot, z którego nie będziemy mieli żadnego pożytku. Kabli rozruchowych nie kupuje się przy każdej potrzebie, porządne przewody rozruchowe będą nam służyły wiele lat.

Krótki opis jakiej grubości i długości kable odpalą Twój samochód osobowy, bus, czy samochód ciężarowy:

  • 16 mm2 do 4 m długości – silniki benzynowe do 2.0 l pojemności
  • 25 mm2 do 6 m długości – silniki diesel ‚a do 3.0 l pojemności
  • 35 mm2 do 8 m długości – silniki o pojemności do 6.0 l pojemności
  • 50 mm2 do 10 m długości – doskonale spisują się przy rozruchu samochodów ciężarowych (potocznie TIR ów)

Powyższy artykuł umożliwił Ci pozyskanie istotnych wiadomości pomocnych odpowiedzieć na pytanie jakie kable rozruchowe wybrać? Czym się kierować?

 

jakie kable rozruchowe

Oznaczone , , , , , , , , , ,

Dodaj komentarz