Ładowanie akumulatora samochodowego. Jak zrobić to poprawnie

Ładowanie akumulatora samochodowego

Nasze auto zaczyna ciężko odpalać co robić? Ładowanie akumulatora samochodowego zaczynamy od wyjęcia akumulatora, zaniesienia go do domu. Akumulatory najczęściej znajdują się pod maską na widoku lub głęboko w podszybiu przykryte pokrywką, ewentualnie w bagażniku, a w niektórych autach w kabinie np. pod fotelem pasażera. Im dłużej będziemy zwlekać z tą decyzją tym większe prawdopodobieństwo, że uszkodzimy akumulator.

Odłączanie akumulatora samochodu

Jak poprawnie wyjąć akumulator z samochodu? Najpierw zdejmujemy minusową klemę, a następnie plusową. Zachowanie takiej kolejności ustrzeże nas przed przypadkowym spowodowaniem zwarcia podczas odkręcania plusowej klemy. Podczas demontażu (+ klemy) przypadkowo możemy dotknąć kluczem do metalowego elementu. Obwód zamknie się przez klucz i zwarcie gotowe. Czuła elektronika nowych samochodów bardzo nie lubi spięć które mogą doprowadzić do jej uszkodzenia.

Sprawdzenie kondycji akumulatora

Podłączamy woltomierz – sprawdzamy czy nasz akumulator nie jest uszkodzony. Na etykiecie akumulatora napisane jest napięcie [V], pojemność {Ah] oraz prąd rozruchowy [A]. Do ładowania będziemy potrzebowali napięcia [V] oraz pojemności [Ah]. Sprawdzamy czy woltomierz pokazuje napięcie [V] zgodne z oznaczeniem akumulatora. W autach osobowych najczęściej mamy 12 [V] instalację, jeżeli napięcie na akumulatorze jest niższe niż 10 [V] to najprawdopodobniej nasz akumulator jest uszkodzony. Powinno wynosić około 12 [V].

Uzupełnianie poziomu elektrolitu

Na akumulatorze samochodowym (możliwe, że pod naklejką) znajdują się korki, które należy odkręcić, można także spotkać się z listwą, którą zdejmujemy. Następnie sprawdzamy czy w akumulatorze jest elektrolit. W przypadku gdy płyty wystają musimy dolać wody demineralizowanej do momentu przykrycia płyt. Zdarzają się akumulatory bez pokrywek czy korków, tzw. akumulatory bezobsługowe, w takich przypadkach nie uzupełnimy poziomu elektrolitu. Akumulatory mają otwory, przez które opary powstałe podczas ładowania swobodnie wydostaną się na zewnątrz – musimy upewnić się czy otwory są drożne. W przeciwnym przypadku wzrost ciśnienia może uszkodzić obudowę akumulatora. Ważne abyśmy włożyli korki lub zaślepkę na swoje miejsce, nie musimy jednak wkręcać lub zatrzaskiwać zabezpieczeń. W taki sposób zagwarantujemy, że nic nie dostanie się do wnętrza akumulatora, a będziemy mieli pewność, że opary bez trudu wydostaną się na zewnątrz. Po zakończeniu ładowania nie zapomnijmy dokręcić korków lub zatrzasnąć listwy.

Jak podłączyć prostownik do akumulatora?

Ładowanie akumulatora samochodowego zaczynamy od podłączenia WYŁĄCZONEGO Z PRĄDU prostownika do słupków akumulatora (czerwony – plus, niebieski/czarny – minus). Włączamy WYŁĄCZONY prostownik do prądu, następnie włączamy i ustawiamy potencjometr natężenia prądu [A] najlepiej na 10% pojemności akumulatora. Nasz akumulator ma 74 [Ah] pojemności i ustawiamy prąd ładowania na 7,5 [A]. Przez następne 12 godzin nie dotykamy owego pokrętła i ładujemy nasz akumulator. Po upływie tego czasu akumulator powinien zmniejszyć ilość pobieranego prądu. Jeżeli był bardzo mocno rozładowany i dalej wyraźnie pobierałby prąd, cykl, ładowania można wydłużyć. Zmniejszamy prąd i wydłużamy cykl ładowania nieprzekraczalnie do 72 godzin. Jeżeli dalej pobiera prąd, przerywamy ładowanie i należałoby rozejrzeć się za nowym akumulatorem – żywot naszej bateryjki dobiega końca. Akumulator ładowany małym prądem przez długi czas odwdzięczy się dłuższym okresem eksploatacji.

Po zakończeniu ładowania akumulatora samochodowego natężenie prądu zmniejszamy do minimum. Wyłączamy prostownik i wyłączamy go z prądu. Następnie zdejmujemy klemy ze słupków akumulatora w dowolnej kolejności.

Po założeniu naładowanego akumulatora w samochodzie, sprawdzamy ładowanie na odpalonym silniku. Podłączamy woltomierz do słupków akumulatora, ładowanie akumulatora samochodowego powinno wynosić około 14,4 [V] przy wyłączonych wszystkich odbiornikach prądu tj. jak światła, wentylator, radio itd. Jeżeli napięcie  jest wyraźnie niższe można sprawdzić ładowanie na alternatorze. Jeżeli na alternatorze napięcie jest poprawne, to znaczy, że mamy ubytek prądu w instalacji – prawdopodobnie jakiś przewód jest uszkodzony. W przypadku, gdy alternator podaje zbyt mały prąd oznacza, że jest uszkodzony i należy go zregenerować lub wymienić na nowy.

Dla bardziej zaawansowanych  użytkowników mających odpowiednie zaplecze techniczne.

Aerometrem możemy sprawdzić poziom naładowania poszczególnych cel. Jeżeli pływak tonie, wskazuje 1,15 (czerwony) i mniej oznacza, że cela jest rozładowana. W przypadku, gdy wypływa wskazuje 1,3 (zielony) oznacza, że jest naładowana a pomiędzy 1,3 – 1,15 (żółty) oznacza, że jest częściowo rozładowana i wystarczy ją podładować lub pojechać w dłuższą  trasę. Jeżeli barwa elektrolitu jest brunatna, akumulator jest zasiarczony i nadaje się do wymiany. Elektrolit musi być czysty, klarowny. Czarne cząsteczki w elektrolicie oznaczają początek uszkodzenia akumulatora, które z czasem przejdą w kolor brunatny.

Powyższy artykuł opisuje ładowanie akumulatora samochodowego –  kwasowego, czyli takich jakie są używane w zdecydowanej  większości samochodów.

 

ładowanie akumulatora

Oznaczone , , , , , , , , ,

Dodaj komentarz